Under våren har jag läst en kurs på Umeå universitet på distans. Den heter Digitalt berättande och kreativt lärande. En mycket bra kurs. Det var i samband med den som jag först kom i kontakt med programmering med hjälp av programmet Scratch. Jag har sedan använt det en hel del med eleverna under våren.
Den sista uppgiften i kursen var att göra ett uppföljningsarbete. Det var inte så svårt att bestämma sig för vad jag ska välja då jag redan arbetar med Scratch med mina elever.
För den som vill ta del av fördjupningsarbetet där jag har beskrivit hur jag har jobbat samt även kopplat till olika ämnen i Lgr 11 finns det att ladda ner som pdf.
Pingback: Scratch-länkar | Pearltrees
Det går inte ladda ned pdf-filen. Kan du skicka den istället?
Pingback: Inspiration | Pearltrees
Pingback: Scratch | Pearltrees
Pingback: Lärande | Pearltrees
Pingback: Arbeta med att koda | Pearltrees
Pingback: Programering | Pearltrees
Pingback: Programmering i skolan | Pearltrees
Hej Ulrika! Jag skriver om dig och ditt fördjupningsarbete här http://datafritids.se/2015/02/13/datafritids-vecka-7/
Tack för inspiration!
Så kul att läsa om det du gjort Elisabet! Har flera funderingar över att låta mina elever som går i särskild undervisningsgrupp åk 5-6 lära sig just ScratchJR för att köra med barnen i förskoleklassen. Nu fick jag inspiration av dig!
Pingback: Programmering | Pearltrees
Pingback: Läst och sett om ScratchJr #Blogg100 – 63 | helena
Pingback: Programmering | Pearltrees
Pingback: Programmering | Pearltrees
Hej!
Har du använt dig av något observationsprotokoll när du arbetat med programmering åk 1-3? Hur dokumenterar du progressionen av enskild elevs kunskapsutveckling?
Hej!
När jag jobbade med detta så fanns inte programmering med i läroplanen utan vi jobbade med det i svenskan och eleverna fick skriva texter om det vi jobbade med. Nu i åk 5 o 6 dokumenterar jag det på samma sätt som allt annat vi gör i Infomentor. Jag har inget observationsprotokoll tyvärr.
/Ulrica