Bornholmsmodellen – app

Posted on

I vår kommun har vi i vår läs- och skrivplan att vi ska jobba med språklekar enligt Bornholmsmodellen i förskoleklass och under början av höstterminen av åk 1.

Det finns alltid elever som behöver träna lite extra och att hitta appar som kan passa ihop med det jobbet kan vara lite klurigt med tanke på att utbudet är enormt. Därför blev jag extra glad när jag på Dysleximässan i slutet av oktober fick se att det var en app på gång som passade ihop med detta – Bornholmslek. Nu finns den att ladda ner i App Store.

bornholmslek flyer

Den bygger på Bornholmsmodellen och det är tre av de sex språkleksgrupperna som finns i appen.

Det är Rimlek där man ska para ihop en bild med annan bild. I första delen är det enstaviga rim och sedan finns det en andra del där man tränar tvåstaviga rim. Det är en röst som talar om vad det är på bilden till exempel en mus i ett … Man ska då flytta musen till huset.

image image

 

I Hur låter orden? kommer det ett tåg med vagnar. På dessa vagnar finns tavlor med bilder. Dessa tavlor ska man ställa på rätt hylla utifrån vilket som är första ljudet i ordet på bilden. För att veta vilket ordet är kan man klicka på bilden så säger en röst vad det är. Man kan välja på om bokstäverna ska visas som versaler eller gemener. Det finns två svårighetsgrader. Den gröna där orden börjar på ”hållkonsonanter” som till exempel f, l, m, n, r och s och de gula där orden börjar på ”stötkonsonanter” som till exempel k, d, f, g, l och b.

image2013-11-23 20.56.19

I den tredje delen ska man Bygga ord. Man får en bild och ska sedan skriva ordet genom att dra bokstäverna till rutorna på den gröna listen. När bilden kommer fram säger en röst vad det är på bilden. Man kan också klicka på den flera gånger för att höra ordet. Om man klickar på en bokstav så säger rösten bokstavsljudet tydligt. När man har byggt ihop ordet säger rösten det färdigbyggda ordet. Även här finns det två olika svårighetsgrader. Den gröna som har 2-3 bokstäver i ordet och den gula där det är 3-6 bokstäver i orden. Det förekommer ingen dubbelteckning. I både den gröna och gula kan man välja på om man vill ha versaler eller gemener.

image image

Jag tycker att det är en väldigt bra app som vi kommer att få användning av i förskoleklassen för att kunna träna mera på de moment vi jobbar med i Bornholmsmodellen med hela gruppen, men även både i klass 1 och 2. Vi har elever där som inte är säkra på rim och inte heller kommit igång med läsningen ordentligt och behöver förstärka detta.

Det som jag också tycker är bra med appen är att rösten som berättar saker är mycket tydligt samt att det är bokstävernas ljud man får och inte namnen för bokstäverna. Bilderna är tilltalande och tydliga. Att det inte är ord med dubbelteckning med där de ska lägga orden tycker jag också är ett plus.


Filmer om kamratbedömning

Posted on

Att jobba med kamratbedömning på olika sätt har varit väldigt utvecklande. Här är exempel på tre mycket bra filmer som tar upp det på lite olika sätt.

En film som jag tycker väldigt mycket om. Många har också använt den med elever på mellanstadiet.

Om du vill ha den textad på svenska, klicka här.
Klicka på Select language under filmen om du vill ha den textad på svenska.

Två stjärnor och en glödlampa. Den är hämtad från Pedagog Stockholm

Två stjärnor och en önskan har Kristina på Sätunaskolan gjort


Apptips

Posted on

Har fått förfrågan från flera kollegor om apptips där eleverna kan träna mer. De vill ha det som kan passa elever som precis har kommit igång lite med läsningen eller kommit lite längre. De har också efterfrågat tips i matten så här kommer några. Klicka på namnet för att komma till iTunes eller till Google Play.

Svenska

94a06f8f-5876-4e05-aaaf-c7e465cd3d77

  1. Happi Läser lästräning, finns på 8 språk. Finns även på Google Play.
  2. Hänga Gubbeklassiskt ordspel
  3. KidsCrosslös korsord och träna stavning
  4. Djurkorsordkorsord med djurtema
  5. Happi Word Thief – hitta orden innan ordtjuven gör det
  6. Superbra/Bokstavspusselträna att stava ord 
  7. Lyssna och läslästräning, begrepp, alfabet och hitta ord på 
  8. Stavningslekträna stavning för de yngre eleverna. Finns på 9 språk. Finns även på Google Play.
  9. Bokstavslekstavningsträning för yngre elever.
  10. Book Creatorgör kreativa böcker på ett enkelt sätt
  11. Happi Stavarkorsord på olika nivåer. Finns även på Google Play.
  12. Happi The Pirates öva språk och logiskt tänkade
  13. Läs och förståläsning och läsförståelse
  14. Rättstavatstavningsträning där man kan träna själv eller mot andra
  15. Spelling Safaristava till olika djur på 6 olika språk
  16. Stava ABC – Det är tre nivåer med olika svårighetsgrader, hitta bild och alfabetet. Finns även på Google Play.
  17. Skrivisträna att stava ord
  18. Spelloträna stavning, 12 kategorier, på 11 olika språk.

Matematik

9ac3696a-652f-4a16-98dd-d3cc5526c4bd

  1. Zcooly Klockgården – hjälp bonden att ge djuren mat rätt tid. Finns även på Google Play.
  2. MathBugs – träna positionssystemet 
  3. Zcooly Affären 2 – tränar addition, subtraktion, ordna tal, mönsterigenkänning, jämna/udda tal, dubbelt/hälften, taluppfattning, talgrannar, talkamrater för 7-8 år. Finns även på Google Play.
  4. Tiokompisar – träna talpar som blir 10
  5. Zcooly Gruvan – träna multiplikaton och division. Finns även på Google Play.
  6. Math Bingo – träna alla fyra räknesätten. Finns även på Google Play.
  7. Mingoville lär dig klockan – träna klockan. Finns även på Google Play.
  8. Djungeltid – lär dig klockan
  9. Tell Time – para ihop digital och analog klocka
  10. King of Math junior – innehåller det mesta man behöver och räcker länge(låg- och mellanstadiet). Finns även på Google Play.
  11. Zcooly Affären – tränar addition, subtraktion, ordna tal, mönsterigenkänning, jämna/udda tal, dubbelt/hälften, taluppfattning, talgrannar, talkamrater för 5-7 år. Finns även på Google Play.
  12. Math Town – addition, subtraktion eller multiplikation i olika talområden
  13. Grow Your Garden – öva på addition och subtraktion på ett roligt sätt
  14. Happi 123 – addition och subtraktion inom talområdet 0-10
  15. Nomp – öva olika matematikmoment: siffror, de fyra räknesätten, geometri, klockan, ordning och mått (volym, längd, vikt). Finns även på Google Play.
  16. DragonBox – ger en förståelse för hur man löser ekvationer. Finns även på Google Play.
  17. Parama 1 – hela årskurs 1 i matematik i ett lustfyllt mattespel. Finns även på Google Play.
  18. Number Pyramid – träna huvudräkning
  19. Mad Math 2 – träna de fyra räknesätten

 


Klassblogg som ett digitalt verktyg/klassrum

Posted on

Denna presentation är från Dala skolforum i Borlänge den 29/10.

Om du har några funderingar/frågor får du gärna höra av dig. Du hittar kontaktuppgifter under fliken Kontakt

Om du där sugen att börja blogga kan jag varmt rekommendera följande:

Webbstjärnan

Moobis


Att skriva sig till läsning

Posted on

Jag läste både Arne Tragetorn och Erica Lövgrens böcker under förra läsåret och blev mycket inspirerad. Jag har också fördjupat mig genom att lyssna på olika föreläsningar, tagit del av information och erfarenheter på nätet och bland annat varit med i Facebookgruppen Att skriva sig till läsning.

91DB1571005FF106548C7F0E11B78771 bok_trageton_att_skriva_sig_till_lasning

Under hösten hade vi nästan ingen tillgång till datorer/iPads så det var först på våren som jag kunder börja testa med klassen. Då fick vi tillgång till en halvklassuppsättning med iPads. Eftersom vi hade arbetat med annat under hösten och även fortsatte med en del jobb ”för hand” har vi inte följt metoden rakt av, man kan säga att vi arbetat ”med inspiration av” ASL. Jag fokuserade mycket på skrivprocessen. Eleverna arbetade i skrivpar med olika uppgifter. Klassen var då en 1-2-3:a och de arbetade med en klasskamrat som var på ungefär samma nivå. De var alltså inte delade efter vilken årskurs de gick. 

Förutom att skriva texter om det vi jobbade med och olika berättelser använde jag QR-koder för att ge dem skrivuppdrag.

Det finns flera olika sidor på nätet där du kan göra egna Qr-koder. Här är en av dem.

qrcode_20130819225050

Detta är ett exempel på en Qr-kod.

De scannade då av Qr-koden och gjorde det uppdraget de fick. Dessa koder kan man använda till mycket kul. Det går att göra skattjakter, samla information om till exempel en bild istället för att skriva en text om den med bokstäver (måste man ju i och för sig göra ändå när man gör koden).

På webbplatsen Pedagogisk QR-kod kan du få många tips och idéer hur man kan använda dem.

En annan typ av uppdrag var att en satt vid iPaden medans kompisen gick för att hitta en lapp som var uppsatt i klassrummet. På denna lapp stod det en mening som ledtråd till något som de skulle komma på. Den som läste lappen fick inte ta med sig den utan läsa, komma ihåg och gå tillbaka till kompisen och tala om vad den skulle skriva. Glömde man fick gå tillbaka så många gånger man ville och läsa igen. När kompisen skrivit klart bytte de plats. Det var nu den andre kompisens tur att gå och läsa. När de skrivit klart sina meningar fick de lista ut vad det var för något och rita en bild till. Det kunde vara olika djur, sagofigurer, böcker, sporter med mera. Eftersom det var så stor spridning i klassen gjorde jag olika nivåer på meningarna och färgkodade dem.

Här är exempel på olika appar som vi har använt oss av.

899bde18-593a-46c6-a52f-05cb11fccb7f

När man sedan väljer att träna på bokstavsformerna tycker jag att Anki Demreds filmer är väldigt bra. De följer Erica Lövgrens bok.

Vill man  ”flippa” bokstavsarbetet kan man använda sig av Katharina Kulles Abc-Blogg.

Om du vill veta mera rekommenderar jag de två Facebookgrupperna som finns 

Att skriva sig till läsning och ASL Läsåret 13/14.

Till hösten hade jag tänkt att jobba vidare med ASL genom att använda Uppdrag Språklyft, detta efter att ha inspirerats av Christer Frimans enorma jobb med sina elever, men jag har nu fått en tjänst där jag inte undervisar, så jag får försöka att inspirerar mina kollegor istället. Följ gärna Christers blogg Tangentdansen.

Klicka på bilderna för att ta del av Christer Frimans jobb med delen Detektivbyrån och läsa mer om Uppdrag språklyft.

asl        11474