Planeringar till Eldorado åk 3

Jag har i flera år arbetat med läromedlet Eldorado i matematiken. För att hjälpa eleverna att synliggöra deras lärande har jag gjort planeringar och matriser till alla kapitel.

Jag har haft åldersblandade klasser med åk 1-3 de senaste åren så jag har använt varje årskurs planeringar varje år. Har oftast reviderat lite i dem och det finns fortfarande sådant som kan göras bättre och tydligare. Lägger upp dem här i Wordformatet .doc så kan du använda det du vill och redigera. Jag har två varianter av dem. En som jag har gjort med koppling till Lgr 11 med syfte, kunskapskrav och centralt innehåll och en utan det som mina elever har haft. Jag tyckte att det blev för mycket text för dem. Istället har vi bland annat tittat på Kunskapsväggen och så har jag gjort matteplaneringar med koppling till Lgr 11 som vi har tittat på gemensamt.

Eleverna har alla planeringar som de arbetar/arbetat med i sin IUP-mapp för att hela tiden kunna titta tillbaka – vad kunde jag då och vad kan jag nu.

Eldorado 3A

Kapitel 1
Kapitel 1 Elev

Kapitel 2
Kapitel 2 Elev

Kapitel 3
Kapitel 3 Elev

Kapitel 4
Kapitel 4 Elev

Kapitel 5
Kapitel 5 Elev

Kapitel 6
Kapitel 6 Elev

Eldorado 3B

Kapitel 1
Kapitel 1 Elev

Kapitel 2
Kapitel 2 Elev

Kapitel 3
Kapitel 3 Elev

Kapitel 4
Kapitel 4 Elev

Kapitel 5
Kapitel 5 Elev

Kapitel 6
Kapitel 6 Elev

 


3 thoughts on “Planeringar till Eldorado åk 3

  1. Hej!
    Förlåt om jag är för frågvis:). Undrar om du gjort dina matriser som man hittar i matematikplaneringarna i informentor? eller har du konkretiserat kunskapskraven i en egen matris?

    🙂

    Hoppas jag förstår detta nu:)..skulle vilja testa detta när jag har praktik nästa gg.

    hälsningar Maria

  2. Hej!
    Jag gillar dina matriser men har en fundering. Du skriver vilka kunskapskrav du bedömer från läroplanen. Matrisen förmodar jag ska förtydliga kunskapskraven och då har jag svårt att finna alla kunskapskrav i matrisen. Kan du hjälpa mig att förstå matrisen?
    MVH Helena

    • Hej Helena!
      Jag bedömer efter kunskapskraven när vi arbetar med området. Matrisen använder jag för att synliggöra för eleverna de lärandemål (Det jag vill att de ska kunna när vi är klara med området och det jag skriver i texten att de ska kunna. Det är inte heller alla kunskapskrav rakt av.) vi har. Det är viktigt för mig att eleverna vet vad de ska lära sig och att det finns olika nivåer på kunskapen. Jag vill att de ska kunna se olika nivåer av lärande. Hoppas att du får står min tanke nu.

      //Ullis

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.